Alexandru Macedonski, poet al rondelurilor

”Un gând și un cuvânt
pentru un poet al rozelor,
al rondelului, cu vers briant
ce este înscris pe harta stelelor.”

Supranumit poet al rondelurilor, Alexandru Macedonski este primul reprezentant al simbolismului în literatura română. S-a format ca poet sub influența literaturii franceze, a curentului romantic inspirat de romantismul francez, mai ales de opera poetului Alfred de Musset. Poezia sa se remarcă prin sugestie și muzicalitate, cu un discurs liric care se bazează pe metafore concrete, îmbinând cu măiestrie tradiția cu modernitatea. A fost nu numai un poet ci și un publicist, prozator și dramaturg, a inițiat cenaclul și revista Literatorul și pentru scurt timp cotidianul Liga ortodoxă. Este tributar ideologiei pașoptiste având ca deviză Lupta pentru lumină.
Trebuie amintit și de latura clasică și satirică a operelor sale care își trage rădăcinile din preferințele arătate Iliadei lui Homer, Idilelor lui Teocrit, Bucolicelor lui Vergiliu și Satirelor lui Juvenal, Dialogurile morților lui Lucian, lectura parnasienilor, ș.a.

Rondelul de aur

Căldura de aur topit,
Și pulbere de-aur pe grâne,
Ciobani și oi de-aur la stâne,
Și aur pe flori risipit.

În toți, și în tot, potopit,
El bate din aripi păgâne.
Căldura de aur topit,
Și pulbere de-aur pe grâne.

De-al soarelui jar cotropit,
Pământul, sub vrajă, rămâne,
Și orice femei se fac zâne,
Cu suflet din flăcari răpit-
Căldura de aur topit.

(de: Alexandru Macedonski)

Rondelul marilor roze

Mari roze bogate și grele
Abia mai pot capul să-și țină
De luxul ce poartă pe ele,
Scăldate-n albastra lumină.

Miresme plutesc prin grădină,
Iar roua deșiră mărgele
Pe roze bogate și grele,
Ce-abia mai pot capul să-și țină.

Avântul simțirilor mele
Mă duce-ntr-o sferă senină
De ceața lumeștilor rele,
În care, pe frunte-mi se-nclină
Mari roze bogate și grele.

(de: Alexandru Macedonski)

Rondelul meu

Când am fost ură am fost mare,
Dar, astăzi, cu desăvârșire
Sunt mare, ca mă simt iubire,
Sunt mare, căci mă simt uitare.

Ești mare când n-ai îndurare,
Dar te ridici mai sus de fire
Când ți-este inima iubire,
Când ți-este sufletul iertare.

Știu: toate sunt o-ndurerare,
Prin viața trecem în neștire,
Dar mângâierea e-n iubire,
De-ar fi restriștea cât de mare,
Și înălțarea e-n iertare.

(de: Alexandru Macedonski)

Surse cu poezii și biografie: 1, 2 , 3

Posted: Georgeta R.M.

8 comentarii

Din categoria Motive pentru condei

8 răspunsuri la „Alexandru Macedonski, poet al rondelurilor

  1. Foarte frumoase alegerile tale. Îmi plac foarte mult rondelurile lui Alexandru Macedonski.
    O zi minunată îţi doresc! 🙂

  2. Aşa este. Mi-e îmi plac în mod deosebit cele transmit emoţie, cele ce-mi ajung la suflet şi rămân acolo. Am încetat de ceva vreme să nu mai analizez versurile şi-mi las sufletul să le aleagă care sunt cele mai frumoase.

    O zi cât se poate de frumoasă îţi doresc. Ţi-am adus şi un mic dar muzical, din suflet şi care îi este tare tare drag sufletului meu.

    • Multumesc mult ! Cred că e dacă nu mă înșel valsul compus de Anthony Hopkins și cântat de Andre Rieu în cinstea lui ?
      Imi place concertul lui: Life is beautiful
      http://www.youtube.com/watch?v=46IoZ2oU9lY
      Un sfarșit de săpămână plăcut !

      • Aşa este, acest moment în care Andre Rieu, cântă compoziţia lui Anthony Hopkins, eu l-aş considera un omgiu binemeritat adus compozitorului.
        Andre Rieu este muzicianul meu favorit.
        O noapte liniştită îţi doresc şi-o nouă săptămână excepţională din toate punctele de vedere! 🙂

  3. minunat… francofon si francofil: 🙂
    Rondelul duminicilor de la Bellevue – Alexandru Macedonski

    La Bellevue e val de lume.
    Flori de zarzăr. Cer de mai.
    Sărbătoare. Râs şi glume.
    Soare vesel. Colţ de rai.

    Sena curge numai spume.
    E-nflorită ca un plai,
    La Bellevue e val de lume.
    Flori de zarzăr. Cer de mai.

    Dragoşti, muzici şi parfume
    Sunt al zilei dulce grai,
    Dar în fundul bietei hume
    Tot e groaznic orice trai.
    La Bellevue e val de lume.
    * * *
    multumesc pentru popasu’-ti amical la locu’ meu de joaca, sanatate si-un sfârsit de saptamâna pozitiv! amicale gânduri, Mélanie NB

Lasă un răspuns

