Cartea de noblețe a unui neam

Limba este cartea de noblețe a unui neam. (Vasile Alecsandri)
Limba e vehiculul care duce gândul meu în urechea, inima şi gândul celuilalt. (Victor Eftimiu)
Orice limbă e oglinda sufletului naţiunii care o creează. (Ion Pillat)

limba_romana_apsa

„Limba unui popor nu este făcută de academicieni, de lingvişti, de profesori… Limba e plăsmuită de oamenii simpli, de aceea ea este atît de vie şi plină de metafore. Lingviştii nu produc limbi, ei doar le studiază, le inventariază, le compară etc. Noi, de exemplu, cînd am început a vorbi limba română, nu am învăţat înainte de asta gramatica ei. Încă din pruncie, ne străduiam să pătrundem în goliciunea cuvintelor limbii materne, ca mai apoi, aşa cum reuşeam, să le pronunţăm, să le atribuim noi sensuri, să le… „personalizăm” într-un fel. Chiar dacă greşeam, nimeni în lume nu ne-o spunea. Tot aşa şi cu perfecţiunea limbii, care, pentru Eliade, este o poetică: Nici o poetică din lume nu atinge perfecţiunea şi semnificaţia celei mai timide flori…
Limba este cel mai important sistem de semne prin intermediul căruia ne exprimăm. Celelalte sisteme de semne (limbajul matematic, semnele de circulaţie rutieră, culorile, sunetele etc.) sînt auxiliare, ele putînd fi traduse prin limbă. Nu şi invers. În acest sens, versul eminescian „Apele curg clar izvorînd în fîntîne” pierde mult din poeticitatea sa dacă, cu mult simplificat, este tradus într-un limbaj tranzitiv – matematic, fizic, chimic sau de altă natură. Iată de ce reflexivitatea limbii, plasticitatea ei, atît de caracteristică „copilăriei limbajului”, este „un vehicul care duce gîndul meu în urechea, inima şi gîndul celuilalt” (Victor Eftimiu)”.Sursa:
http://ionurusciuc.wordpress.com/2009/08/31/oda-limbii-romane/

“A vorbi despre limba în care gândești este ca o sărbătoare. Limba română este patria mea. De aceea, pentru mine, muntele munte se numește, de aceea, pentru mine, iarba iarbă se spune, de aceea, pentru mine, izvorul izvorăște, de aceea, pentru mine, viața se trăiește.” Nichita Stanescu
continuare: http://gardianul.md/?p=4308

Limba Noastră – Cetatea, versuri de Alexei Mateevici

O altă limbă mai frumoasă nu-i

Mai dulce și mai bună decât toate
e pentru mine limba mea
și pentru tine limba ta,
și pentru dânsul – limba lui –
o alta limbă mai frumoasă nu-i
din care omul cântecul își scoate.
Auzi? În limba mea
pe cer răsare prima stea,
și-n toate limbile la fel
Luceafarul răsare clar, fidel.
Aici, pe-acest picior de plai,
vin rodnici ani în evantai
și-n limba mea ca-ntr-un izvor
e-un cer răsfrant multicolor.
Și-n limba asta dac-o știți,
pământul, pâinea i-o sfințiți,
și truda omului ce-o face,
cu ea cântăm frăția, pacea.

Când spune omul că-i săracă,
sarac îi el, nu-s limbi sărace,
lui poate limba să nu-i placă,
dar mie orice limbă-mi place
și pentru mine limba mea
e-n lumea cerului o stea.

Atingi o frunză-n codru ei
și frunza scapără scântei,
când vii în codrul ei umbros,
te faci mai tânar, mai frumos;
când bei din apa ei adâncă,
se prinde rod pe vârf de stâncă.

E limba mea, pe care mama
mi-a pus-o-n suflet pentru drum
și-așa-i de nouă și bogată,
că n-o știu bine nici acum.

(Victor Teleucă, 1958)

Limba Română în topul celor mai vorbite limbi din lume. Este vorbită în 20 de țări:
http://www.rbnpress.info/wp/limba-romana-in-topul-celor-mai-vorbite-limbi-din-lume-este-vorbita-in-20-de-tari/

Video:„Basarabie, nu plânge!”. Omagiu la 25 ani de la oficializarea Limbii Române:
http://www.rbnpress.info/wp/video-basarabie-nu-plange-omagiu-la-25-ani-de-la-oficializarea-limbii-romane/

Eu știu…

Eu știu că limba românească-i o comoară
din care-și trage seva și condeiul meu
să poarte din primăvară în primăvară,
noi gânduri străbătute de lumină
avându-i pe poeții noștrii în inimă mereu.

E un grai de inimă, de sărbătoare,
e graiul cu care noi trăim sub soare
ce dă rațiune poporului de a fi,
să ne-nțelegem, să iubim și a vorbi,
ne reprezintă-n lume și spre a dăinui.

de: Georgeta R.M

11 comentarii

Din categoria Motive pentru condei

11 răspunsuri la „Cartea de noblețe a unui neam

  1. ane

    Limba este cartea de noblețe a unui neam. (Vasile Alecsandri) Excelent citatul! Foarte frumoasa poezia scrisa de tine.

  2. poemu’ tau „Eu stiu…” mi-a mers la casa sufletului… ❤ multumesc, Georgeta si-o duminica senina, afar' si-n inima-ti generoasa…
    * * *
    mi-ai reamintit de celebra afirmatie:"“Ma patrie, c’est la langue française.”(Albert Camus)

    • Mulțumesc mult Melanie pentru apreciere și că versul a ajuns acolo unde se simte bine. Și Albert Camus și Nichita Stănescu mi-au adus aminte de versurile:
      „Și gândul acesta nu-mi aparține
      poate nici lui Albert Camus, ci întregii lumi
      frumoasele idei și a lor minuni
      își vor găsi mereu un loc de-a răsări cu noi viziuni.”
      Cele bune și o după amiază de duminică cât mai plăcută îți doresc !

      • l-am cunoscut pe Nichita personal, la prieteni de-ai parintilor mei, la care venea periodic – toti RIP… aveam 19 ani, eram studenta an-II si-l iubeam din liceu pe… Ion Minulescu! 🙂 prietenii mi-au facut o surpriza ce m-a „marcat” enorm: m-au chemat la ei pentru „ceva important” si când am sosit, m-au prezentat lu’ Nichita, care timid m-a întrebat:”Mela, de ce-ti sunt ochii verzi, culoarea wagnerienelor motive?…” – am ramas „muta” de emotie, de nu-mi gaseam cuvintele… am ramas vreo 2h sa-i ascult discutând multe si marunte, la o cina cu pastrav de la Vidraru-Arges si-o tuica de Pitesti… 🙂 „o tempora, o mores…”
        * * *
        multumesc, la fel, Geta si amicale gânduri… cu drag, Mela 🙂

        • Ah, Minulescu, un drag poet și al adolescenței mele și chiar mai târziu l-am recitit și-l recitesc cu plăcere. Ai fost o norocoasă să-l cunoști pe Nichita Stănescu în persoană (mai ales într-un cadru atât de prietenesc, la o cină de invidiat). Cu adevărat, bine ai zis „o tempora, o mores”. Cele bune și o dimineață senină !

  3. Eu cred ca poti intelege foarte usor spiritualitatea unui popor, daca-i intelegi limba.
    De aceea este foarte important sa ne pastram graiul, altfel nu vom mai exista ca popor.
    Foarte frumoasa poezia, mi-a facut placere s-o citesc si mai ales s-o simt,. Felicitari!

    • Aveți perfectă dreptate, spiritualitatea unui popor este bine înțeleasă dacă îi cunoști limba, tradițiile, cultura. Cum a spus și Mihai Eminescu, limba îndeplineşte un rol covârşitor în păstrarea şi dezvoltarea conştiinţei de neam. Vă mulțumesc pentru apreciere, toate cele bune și o săptămână frumoasă !

  4. Superb articolul, superba poezia scrisa de tine! 🙂

  5. munteanioan

    Reblogged this on Cronopedia.

Lasă un răspuns

