Pentru mine poezia este (și) un mod de a-ți trăi umanitatea

”Poet, prozator şi eseist. Echinoxist. Creator al speciei numită ronset. Facultatea de Filologie a UBB, 1968. Doctorat în 1997. Numeroase volume de poezie. Autor a trei romane şi mai multe eseuri. Numeroase premii pentru creaţia sa. Traduceri din H. Cornelus, Dominique C. Bayo, H. de Braqueville, Francois Coffinet etc. Fost director al Teatrului Naţional, al RTV Cluj şi al Centrului Cultural Român de la Paris. Comandor al ordinului naţional Meritul Cultural şi cavaler al ordinului naţional francez „Les Palmes académiques”. Sursa: clujulcultural.ro
Un scriitor clujean – Horia Bădescu

Februarie

Ascultă cum vine zăpada!
Cineva-n cer opintește-n
roțile norilor.
Cade făina îngerilor,
cade trupul lor spintecat
în abatoarele purității.
Ascultă cum vine zăpada!
Ascultă cum vine!
Privește cum ni se lipește de buze
strălucitoru-i satar!
(de: Horia Bădescu din vol. Anotimpurile)

De juventute

”Ascultă cum cântă întâiele brume,
dezmăţ de culori e-n copacii ursuji;
acum te poţi pierde pe străzi fără nume,
e toamnă nebun de frumoasă la Cluj!

Acum bate-n turnuri o oră regală,
din vechi manuscripte vocabule ies,
e-un ceas când oraşul în haine de gală
începe să cânte “sumus dum iuvenes!”

O stea poţi purta noaptea asta pe umăr,
poţi iubi, poţi vorbi cu prietenii duşi,
poţi uita anii care se-adună la număr;
e toamnă nebun de frumoasă la Cluj!”
(Horia Bădescu, din vol. “Cântece de viscol”, editura Eminescu, 1976)

Îmbinând rigorile rondelului cu cele ale sonetului, Horia Bădescu creează ronsetul poem cu formă fixă care este alcătuit din 14 versuri dispuse ca-n sonetele shakesperiene – trei catrene compacte şi un distih deplasat spre dreapta, ca un refren, – cu trei rime alternative după cum urmează: abba/ abba/ acca/aa. Primul şi ultimul vers sunt identice, tot aşa ultimele versuri ale celor două catrene:

Aceleaşi, iarăşi, nesfârşite ploi
aceleaşi ore, zile, săptămâni;
amâni şi nici nu ştii ce mai amâni
şi înnoptează sângele în noi.

Nu e nici înainte, nici-napoi,
nu e nimic spre care să te mâni,
Pilatul vieţii s-a spălat pe mâini,
şi înnoptează sângele în noi.

Cum cerşetorii cauţi în gunoi,
în resturile dimineţii tale.
N-a mai rămas nimic de pus la cale
şi înnoptează sângele în noi.

Nu mai există nici măcar : apoi?
Aceleaşi, iarăşi nesfârşite ploi!

(Horia Bădescu, Ronset)
http://www.referatele.com/referate/noi/romana/ronsete–volum-de-versuri-de464.php
Interviu Horia Bădescu

6 comentarii

Din categoria Motive pentru condei

6 răspunsuri la „Pentru mine poezia este (și) un mod de a-ți trăi umanitatea

  1. ane

    Vreau sa va spun un lucru cu riscul de a ma repeta: eu nu prea cred ca exista poeti, cred ca exista poezie” ~ Nichita. O zi fericita!

    Apreciază

    • ”Poezia nu este numai artă: ea este însăşi viaţa, însuşi sufletul vieţii. Fără poezie omul nu s-ar distinge de neant”, mai spune Nichita. Și mai citez din el: ”Auzi, bă, Gore, ei o să rămână nişte ziarişti toată viaţa, noi o să rămânem poeţi toată moartea!”, ”Peste ani mă vor bea zeii şi vor simţi în mine gustul tău”, care ne oferă răspunsuri despre poeți.
      Da, într-un fel așa este, dar citind poezii, chiar fără a fi adăugat autorul lor, când e vorba de poeți care s-au impus prin stil, mesaj, prin urma lăsată în sufletul și mințile oamenilor, putem descoperi cine le-a scris. ” De poeţi numai de bine, ca să zicem aşa”.
      Și pentru că mi-am adus aminte că Nichita a spus că: ”poezia e o taină şi o lucrare de sine stătătoare” iată ce aș spune eu despre poezie și poeți:

      Într-un loc din Univers
      de unde Lumina a țâșnit
      strălucitoare într-al său mers
      o viață gânditoare s-a ivit.

      În ritmul numai de Ea știut
      s-a pogorât sub forma unui vers
      cu nimbul luminos de răsărit
      și cu temei pe-al drumului demers.

      Și vers cu vers s-a închegat
      trăirea gândului în poezie
      loc de-adevăr dorit și întrupat
      să guste și să elibereze armonie.

      În om e închisă enigma universului întraripat:
      iubire, cugetare, ce în simplitate are gustul elevat.

      Toate cele bune !

      Apreciază

  2. interesant articol, Geta… merci de „luminare”, caci e prima-data c-aud(citesc) despre acest autor „echinoxist, creator al speciei numită ronset…” 🙂
    * * *
    „Ce-i poezia?… un gând într-o imagine…”(Goethe) – ma „hranesc” cu poeme de câteva decenii… nu-mi pot imagina o secunda viata (noastra) fara poezie… 🙂
    * * *
    amicale gânduri si tone de inspiratie… cu drag, MNB

    Apreciază

    • Și eu m-am luminat de curând. Am aflat de ronset și poetul Horia Bădescu, am început să caut să aflu mai multe, căci mi-a plăcut, și uite așa a apărut acest mic articol spre a împărtăși și altora din ce am citit și auzit.
      A fost numit echinoxist deoarece și-a legat activitatea de revista ”Echinox” fiind considerat prin lirica sa unul dintre cei mai reprezentativi membri ai săi. Trăsătura comună a grupului revistei ”Echinox” a fost apropierea de lirica blagiană, rilkeiană, expresionism. Mai multe despre revistă citește aici: http://transilvaniareporter.ro/esential/echinox-la-45-de-ani-la-multi-ani-eroi-ai-literei-scrise/
      Și sunt de acord cu tine, dragă Melanie, ce ne-am face fără un pic de poezie în viața noastră. Toate cele bune !

      Apreciază

      • Mille merci pentru precizari, link si explicatii, Geta draga… cum zic ai mei compatrioti:”on en apprend tous les jours…” 🙂
        * * *
        ah, nu stiu daca m-ai citit aici – e un post dedicat celor care scriu cu speranta de-a deveni poeti, autori, scriitori… am ales definita genialului mucalit Jacques Prévert: 🙂
        “La poésie, je ne sais pas très bien ce que c’est…”(Jacques Prévert)
        https://myvirtualplayground.wordpress.com/2015/01/07/la-poesie-je-ne-sais-pas-tres-bien-ce-que-cest-jacques-prevert/
        * * *
        sincere multumiri pentru popasurile-ti interesante si-amicale la locu’-mi de joaca… ❤

        Apreciază

        • Da, am fost încântată de ce am văzut și citit. Minunatele cuvinte ale lui Jacques Prevert ne sugerează că există un poet în fiecare din noi, doar să rezonăm la frumusețile din jurul nostru.
          Și eu mulțumesc pentru popasurile pe acest blog și comentariile binevenite care îmi fac o deosebită plăcere. Toate cele bune, cu drag ❤ , Georgeta

          Apreciază