Pentru a comunica trebuie să ai o tehnică desăvârșită

Cristian Mandeal spune într-un interviu că : ”o orchestră e o societate în miniatură”. Și de aici fiecare poate trage concluzia de rigoare. Eu cred că un dirijor bun care este după cum spune domnia sa ”performerul numărul unu” și cu o orchestră cu muzicieni bine pregătiți reușești să fii fidel compozitorului și înțelegându-l poți să ajungi la spiritul ascultătorilor iubitori de muzică, dând naștere astfel unui concert valoros. Căci ”dirijorul este cel care construiește, de fapt, calitatea unei orchestre” (Cristian Mandeal)
Despre întâlnirile care l-au marcat, d-l Cristian Mandeal spune într-un interviu luat de Eveline Păuna, că:
”Cred că prima mea întalnire și cea mai mare a fost cea cu maestrul meu de dirijat, Constantin Bugeanu, personalitate despre care azi se vorbește mult prea puțin și care a dat culturii românești tot ceea ce înseamnă dirijatul din ziua de astăzi. Toți am trecut pe la maestrul Bugeanu, și cei care activam în țară și cei care au plecat. Îi dau ca nume pe Ion Marin, Camil Marinescu, Ladislau Horváth și câți alții… Aceasta a fost marea mea întâlnire în muzică, pentru că maestrul Bugeanu este una dintre acele personalități care au marcat profund o epocă întreagă de muzicieni în devenire. Toți am ieșit marcați de această personalitate! O altă mare personalitate pe care am întâlnit-o, în afară de cele amintite de dvs, este Erich Bergel, pe care îl socotesc ca fiind cel mai mare dirijor născut pe acest teritoriu, care a avut și o carieră internatională stralucită. A avut însă și o viață destul de prăpădită în România, în sensul în care a fost persecutat politic și a trebuit să renunțe cu durere la a mai continua să-și exercite profesia în țară. El ar fi dorit fierbinte să rămână în țară. German de naționalitate, se simțea mai român decât foarte mulți dintre români. A propagat muzica lui Enescu pe toate meridianele lumii. A fost un dirijor de o enormă platformă, o formație extrem de serioasă, cea mai tradițională școală germană de muzică. Cânta la mai multe instrumente, la pian, la orgă, la trompetă, la vioară. A fost un mare muzicolog, a terminat „Arta fugii” care rămăsese neterminată, de Bach, într-o versiune orchestrată de el, într-un mod extraordinat de fericit. Și astăzi este cântată ca o lucrare de concert. În plus, pe vremea aceea, era socotit Dumnezeul baghetei românești, în anii 1960-75. Apoi a urmat Herbert von Karajan, unde tot grație lui Erich Bergel, am avut o bursa de 4 luni la Berlin, în 1980. Ulterior, peste 10 ani, ca ultima mare întâlnire, a fost cea cu Sergiu Celibidache, care mi-a schimbat substantial câte ceva din propria personalitate. Să nu uităm că la Sergiu Celibidache am ajuns dirijor gata format, în 1990, aveam aproape 45 de ani, aproape 1.000 de concerte dirijate. Deci nu mai era vorba de prezența unui tânăr student care putea fi și ușor modelat. Era mai greu de modelat ceva la mine. Nu știu dacă a fost un lucru rău, sau a fost un lucru bun. E greu de judecat. Probabil și una, și alta. Eu cred că mi-am păstrat multe din ceea ce eram înainte, dar sunt foarte conștient că am și adăugat niște elemente noi, grație lui Sergiu Celibidache”.
Dar mai bine să ascultăm:
Ateneul Român, București, Camerata regală, CRISTIAN MANDEAL

Orchestra Romana de Tineret 3/4

S. Pautza – Russian Medley

Johannes Brahms – Symphony No.1 2nd movement

Beethoven – Piano Concerto No. 3

Credința și cultura azi – Menirea muzicii in viata noastra (12 ianuarie 2013)
https://www.youtube.com/watch?v=UHNCVK5kOFg

În final aș încheia spunând că pentru ”a comunica trebuie să ai o tehnică desăvârșită” și că: ”Dirijorul trebuie să formeze acea chimie, acea reacție interumană prin care comunicarea între dirijor și orchestră se face posibilă. Cum? Prin sunet? Prin gest? Da, gestul își are valoarea lui în tehnica dirijorală, fără asta nu se poate. Dar, mult peste tehnica dirijorală, este acel flux de energie care se transmite dintr-o parte în alta. Pentru ele, eu nu vreau funcții, eu vreau orchestre. (…) Îmi doresc să fiu iubit de artiști !”

Surse:
festivalenescu.ro
dananigrim.com
revistatango.ro
adevarul.ro
formula-as.ro

www.youtube.com/watch?v=o7WSbXi8QMw
www.youtube.com/watch?v=kJnHp03M290
www.youtube.com/watch?v=JyrazSP5WA8
Winnipeg Symphony Orchestra_Cristian Mandeal on Mozart’s 40th
www.youtube.com/watch?v=g7a4b3Uggrs
Liviu Prunaru plays Mozart concerto no.3, 1st. mvt.
www.youtube.com/watch?v=RgQ-2oCducc

Anunțuri

10 comentarii

Din categoria Motive pentru condei

10 răspunsuri la „Pentru a comunica trebuie să ai o tehnică desăvârșită

  1. Mi-ai stârnit dorul de un concert live. E ceva foarte rar prin nordul țării.
    O duminică minunată îți doresc! 🙂

    Apreciază

    • Mă bucur că articolul acesta și-a atins scopul, căci într-adevăr audiția unui concert live este cu totul specială. Net-ul doar alină anumite doruri, când nu se poate altfel. Mulțumesc de popas și comentariu, o duminică minunată îți doresc și eu !

      Apreciază

  2. merci pt mult pt clickul pe care m i l ai dat…mai trebuie mers la concerte….daca nu macar de ascultat musai ….duminica frumoasa

    Apreciază

  3. Ştefan

    Dragă Georgeta, de ziua numelui tău îţi doresc un sincer “LA MULŢI ANI” să ai parte de mulţi bani, sănătate şi voie bună. Petrecere frumoasă alături de cei dragi !

    Apreciază

    • Mulțumesc mult, Ștefan, pentru urare, gândul tău cel bun, azi de Sf. Gheorghe. Îți doresc la rândul meu multă sănătate cu toate cele bune și zile frumoase de primăvară !

      Apreciază

  4. La mulţi ani!, Georgeta. Să fii sănătoasă şi voioasă mereu!
    Un dar de suflet din partea mea, cu mult drag, ❤ 🙂

    Apreciază

    • Mulțumesc mult pentru urarea caldă și darul muzical, de suflet, care mi-a plăcut foarte mult. A fost o surpriză plăcută. Îți doresc și eu sănătate cu toate cele bune și un frumos sfârșit de săptămână, Ștefania ❤ !

      Apreciază

  5. un articol care chiar îți stârnește interesul și dorul de muzica bună

    Apreciază