Poezii – Tudor Arghezi (II)

Dragoste târzie

Da, te-aș iubi cum mă iubești și tu.
Inim-ar spune da, cugetul nu.
Te-ai așteptat vâltoarea să mă ia
Și să mă ardă în dogoarea ta.
De unde te-ai ivit să mă-mpresori
Cu-atâtea stele și cu-atâți fiori ?
Nu ți-ai dat seama, și de-abia
Vedeam și eu că ai putea
Să fii copila mea.
Simțirea dragostei, ades nebună,
Răzlețele streine le-mpreună,
Și vârstele le face deopotrivă.
Femeie pătimașă, aprinsă, uscățivă,
Ești tânară, trufașe și frumoasă.
Mă vrei al tău și-atât, și nu-ți mai pasă
De toți ai tăi, de toți ai mei,
Jertfiți unei femei.
Ai vrut să te desfaci dintre dantele,
Să mi te dai ca versurilor mele.
Beția te prinsese deodată,
Și vreai să fii a mea de tot și toată,
Călcând o pravilă, uitând
Că ai ieșit din rând.
Și te-am făcut să suferi, știu,
În ce aveai în tine mai zvâcnit și viu.
M-am prefăcut că nu-nțeleg,
Ca să ramâi ce ești, și eu întreg,
Și te-am jignit cu voie, să mă ierți,
Poți să blestèmi și să mă cerți,
Din depărtarea care îți ascunde,
Cu plânșii ochi, și coapsele rotunde.

Modernitate

Ce nu ar da Sofocle sau Virgil
Pe lampa cu petrol și cu fitil
Și pe cutia noastră cu chibrituri!
Și purpura, și lauri și nimb-oval și mituri.

Opaițul e rânced, de fum opac, de seu.
Ei poate ar râvni chiar la condeiul meu
Cu teaca și cerneala, și la caiet, în stare
A fi pastrat nescris între sertare,

Ca marmura cu pagini și despicată foi.
Latini și greci n-au fost sporiți ca noi.
I-am întrecut și cu lumina rece.
Feștila lor cu fumul gros ne-ntrece.

Hai pensule, condeie, și dălți la noua școală,
Să încăpeți de-a valma în iscusința goală.

Inscripție pe amfora LUI

Pășiti încet cu grijă tăcută, feții mei,
Să nu-i călcați nici umbra, nici florile de tei,
Cel mai chemat s-aline, din toți, și cel mai teafăr
Și-a înmuiat condeiul de-a dreptul în luceafăr.

Amintiri cu maestru Tudor Arghezi

9 comentarii

Din categoria Motive pentru condei

9 răspunsuri la „Poezii – Tudor Arghezi (II)

  1. Arghezi Nemuritorul…Multumesc de aducere-aminte; in goana vietii l-am uitat citi…

    • Da, contribuția sa la dezvoltarea literaturii românești și nota sa de originalitate îi conferă un loc important printre poeți și scriitori, un nume consacrat ce face parte din valorile culturii noastre naționale. Mulțumesc pentru vizită și gândul lăsat. Toate cele bune !

  2. Minunate poezii si aduceri aminte, multumesc draga mea Georgeta.
    O zi frumoasa iti doresc, te imbratisez cu drag,

    Liz

    • Tudor Arghezi are poezii frumoase (atât pentru adulți cât și pentru copii), îmi aduc aminte cu drag și acum de ele simțind nevoia să le împărtășesc.
      Mulțumesc, zile de vară senine și răcoroase dragă Liz,
      te îmbrățișez cu drag, Georgeta

  3. Multumiri pt frumoasele poezii ..(re)amintiri placute….Minunata idee ai avut…zi faina

  4. Prima poezie m-a surprins. Presupun ca a trăit-o personal, asa se simte din poezie.

Lasă un răspuns

