Acasă » Motive pentru condei » Din cultura muzicală germană

Din cultura muzicală germană

Karl Maria Von Weber

Muzician rafinat, se desprinde treptat de tradiția clasică, intuind necesitatea împrospătării atmosferei expresive și a înnoirii formelor de exteriorizare. Opera Freischutz reprezintă apogeul creației sale muzical-dramatice și în același timp se constituie ca prima lucrare matură a romantismului muzical german, depășind valoarea documentară pe care o sesizăm în legătură cu alte lucrări ale sale. În același timp această operă deschide drumul lui Richard Wagner, prin concepțiile noi de abordare a genului. Trăsăturile distinctive ce-i atribuie lui Weber calitatea de inițiator al operei fantastice naționale germane sunt cultivarea basmului popular ca element constitutive al sursei de inspirație și folosirea elementelor muzicale ce duc la realizarea formulelor cu însușire leit-motivică, plasate în contextul unui tablou amplu, descriptivist. Spectacolul s-a bucurat de un succes răsunător și a fost reprezentat la Berlin de 17 ori, fiind apoi preluat de toate orașele mari ale Europei.
Prin plasarea subiectului și a personajelor … continuare aici:

Dă clic pentru a accesa edaae9f964c9faa236f02153ad21d924.pdf

pag. 117 – 118

Karl Maria von Weber „Overture „Der Freischütz” Sergiu Celibidache
http://www.youtube.com/watch?v=1SvnBY4wxP8

Richard Wagner

Caracterizat de George Enescu ca fiind ”…cel mai răscolitor dintre muzicieni, cel care, vorbind mereu despre zei, se adresează totuși oamenilor și laturii celei mai intime a fiecăruia dintre noi” a fost una dintre figurile proeminente ale vieții muzicale germane și austriece din a doua jumătate a sec. al XIX-lea. În fața complexității personalității sale polivalente (poet, filozof și muzician complex) și a uriașelor realizări muzicale, creația multor contemporani de-ai săi a rămas palidă, plasându-l pe Wagner în rândul titanilor culturii universale. Prin creația sa, Wagner ridică cultura muzicală germană pe culmile cele mai înalte ale romantismului, conferindu-i în același timp paternitatea multor înnoiri aduse tratării elementelor de limbaj muzical. Opera sa teoretică și muzicală, profund novatoare, a stârnit vii reacții în lumea muzicală de atunci, aducându-i atât adepți cât și adversari.
Paginile dedicate activității wagneriene sunt numeroase, însumate în mii de volume, printre primii săi biografi numărându-se … continuare aici:

Dă clic pentru a accesa edaae9f964c9faa236f02153ad21d924.pdf

pag. 158 – 161

Richard Wagner – Tannhäuser – Overture
http://www.youtube.com/watch?v=-7etjqZmAGs